Varlık-İlişki Modeli (Entity-Relationship Model)

Merhaba Arkadaşlar,

Uzun bir ara verdim yazılarımıza ama yarı zamanlı işe başladım ve 3. ayımdayım, tabi daha mezun olamadım finallere çalışıyorum. VTYS(veritabanı-yönetim-sistemleri) finaline hazırlanırken size de bir not bırakmak istedim. 🙂

  • Kavramsal tasarım, veritabanında tutulacak verilerin daha üst seviyede gösterilmesi için kullanılır.
  • Kavramsal tasarım için en çok kullanılan model ER (Entity-Relationship Model) <-> (Varlık-İlişki Modeli)

Varlık-İlişki Sembolleri

vtys

  • Varlık : Modelin en temel üyesidir. Var olan ve benzerlerinden ayırt edilebilen her şey varlıktır. Örneğin; kitap, öğrenci, araba birer varlıktır. Modelin içerisinde varlık kümesi dikdörtgen ile gösterilir. Veritabanı olarak düşünülürse her bir tablo bir varlık kümesidir.
  • Nitelik : Varlıkların her bir özelliği bir nitelik olarak ifade edilir. Örneğin, öğrenci adı ve numarası öğrenci varlığının nitelikleridir. Modelin içerisinde nitelikler oval ile gösterilir ve içerisine niteliğin ismi yazılır. Veritabanı olarak düşünülürse tablonun her bir sütunu bir niteliği gösterir.

vtys1

id -> birincil anahtar primary key

ad, gorev,maas ->öznitelikleri

Çok Değerli Özellik - ERD Simgesi Birden çok değerli özellik, birden fazla değere sahip olabilir.                                                     Örneğin, çalışan bir varlığın birden fazla beceri değeri olabilir.

 

Türemiş Öznitelik - ERD SembolüTüretilmiş bir özellik başka bir niteliğe dayalıdır.                                                                         Örneğin, bir çalışanın aylık maaşı, çalışanın yıllık maaşına dayanır.

 

İlişki : Farklı varlıklar arasındaki ilişkileri ifade eder. Örneğin; öğrenci ve dersler ayrı varlık kümeleridir ama öğrenciler ders almak zorunda olduğu için iki varlık arasında ders alma ilişkisi vardır.

  • Model içerisinde ilişkiler baklava dilimi ile gösterilir ve içerisine ilişkinin adı yazılır.
  • Tablolar arasında kullanılan ilişkiler 1-1, 1-n, n-1, n-m ile gösterilir.

vtys2.PNG

    • Bire bir – Örnek evlilik gibi bir adam bir kadınla evli olması. ‘1: 1’ olarak işaretlenir.

Bire bir

    • Birden çok – Bir bölüm ve bu bölümde okuyan birden çok öğrenci, ‘1: N’ olarak işaretlenir.

Bire birçok

Birçok bire

    • Çok-çoklu –  N dersi N öğrenci alabilir

Birçok çoğa

İlişki tiplerinin farklı gösterimi

vtys4

Zayıf (Weak) varlık türü – Mevcutluğu diğer varlık türüne bağlı olan varlık türüdür. Eğer bir varlık kümesinin niteliklerinin tümü alınsa bile bir anahtar oluşturmuyorsa buna zayıf varlık kümesi denir.

vtys3

Not: zayıf varlık kümeleri çift çizgiyle gösterilir.

ER diyagramı örnekleri için

VeriTabanı Modelleme Örneği (E-R Modeli)

ER Diyagram Örneği

VTYS

Diğer yazılarım için 🙂 -> Blogum

Hakkında

İletişim

4 yorum

  1. İlaç gibi geldi yazdığınız yazı. Farklı bir kaynaktan bu konuyu bir türlü anlayamıyordum internetten araştırınca sizin yazınıza denk geldim. Ne kadar teşekkür etsem az, çok açıklayıcı olmuş. Başarılarınızın devamını dilerim.

    Liked by 1 kişi

    1. Yararlı olmasına çok sevindim yolunuz açık olsun

      Liked by 1 kişi

  2. Ben de istifade ettim. teşekkürler

    Beğen

    1. Çok sevindim

      Beğen

Yorum bırakın